TU Berlin

Elektrische EnergiespeichertechnikLeitung

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Prof. Dr.-Ing. Julia Kowal

Julia Kowal
Lupe

Raum: EMH 163

Adresse:

Einsteinufer 11

Sekretariat EMH 2

10587 Berlin

Telefon: +49 (0)30 314-25394

Fax:      +49 (0)30 314-21133

E-Mail:

Sprechzeiten: Montags 9 - 10 Uhr und n. V. In der Vorlesungszeit im Sommersemester 2022 (25.4.-18.7.) wird die Sprechstunde auf 10-11 Uhr verlegt.

Meistens bin ich montags wieder im Büro, es ist also auch eine persönliche Sprechstunde möglich. Zur Sicherheit fragen Sie besser vorher nochmal nach. Alternativ können Sie auch gerne in der Zeit anrufen oder wir vereinbaren einen Zoomtermin.  

Bitte beachten Sie: In der Sprechstunde werden keine Fragen in der Funktion als Prüfungsausschussvorsitzende beantwortet! Bitte wenden Sie sich bei Fragen an den Prüfungsausschuss oder für Terminvereinbarungen an

Lebenslauf

Studium und Berufstätigkeit
seit 03/2014
Professorin für das Fachgebiet Elektrische Energiespeichertechnik an der TU Berlin
01/10 - 02/14
Oberingenieurin am Lehrstuhl für Elektrochemische Energiewandlung und Speichersystemtechnik, ISEA, RWTH
2010
Promotion zum Dr.-Ing. Elektrotechnik an der RWTH Aachen, Thema: "Spatially-resolved impedance of nonlinear inhomogeneous devices - using the example of the lead-acid battery"
04/06-05/06
Forschungsaufenthalt bei der Firma Exide in Azuqueca de Hénares, Spanien
10/05-12/05
Forschungsaufenthalt am Forschungszentrum RISØ in Roskilde, Dänemark
11/04-12/09
Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitsgruppe Elektrochemische Energiewandlung und Speichersystemtechnik am Institut für Stromrichtertechnik und Elektrische Antriebe (ISEA), RWTH
10/99-11/04
Studium Elektrotechnik und Informationstechnik an der RWTH Aachen, Schwerpunkt Elektrotechnik und Elektronik Thema der Diplomarbeit: "Untersuchung des thermischen Verhaltens von elektrochemischen Energiespeichern in KFZ-Bordnetzen"

 


Auszeichnungen und Stipendien
2006
Herbert-Kind-Preis der ETG im VDE
2006
Brigitte-Berkenhoff-Preis für die beste Absolventin im Fachbereich Elektrotechnik der RWTH Aachen
2002
Aachener VDE Preis
2001-2004
Förderung durch die Prof. Dr. Koepchen Studienstiftung (RWE)

Veröffentlichungen

The Impact of an Overlaid Ripple Current on Battery Aging: The Development of the SiCWell Dataset
Zitatschlüssel batteries8020011
Autor Goldammer, Erik and Gentejohann, Marius and Schlüter, Michael and Weber, Daniel and Wondrak, Wolfgang and Dieckerhoff, Sibylle and Gühmann, Clemens and Kowal, Julia
Jahr 2022
ISSN 2313-0105
DOI 10.3390/batteries8020011
Journal Batteries
Jahrgang 8
Nummer 2
Zusammenfassung Fast-switching semiconductors induce ripple currents on the high-voltage DC bus in the electric vehicle (EV). This paper describes the methods used in the project SiCWell and a new approach to investigate the influence of these overlaid ripples on the battery in EVs. The ripple current generated by the main inverter is demonstrated with a measurement obtained from an electric vehicle. A simulation model is presented which is based on an artificial reference DC bus, according to ISO 21498-2, and uses driving cycles in order to obtain current profiles relevant for battery cycling. A prototype of a battery cycling tester capable of high frequency and precise ripple current generation was developed and is used to cycle cells with superimposed ripple currents within an aging study. To investigate the impact of the frequency and the amplitude of the currents on the battery’s lifetime, these ripple parameters are varied between different test series. Cell parameters such as impedance and capacity are regularly characterized and the aging of the cells is compared to standard DC cycled reference cells. The aging study includes a total of 60 automotive-sized pouch cells. The evaluation of ripple currents and their impact on the battery can improve the state-of-health diagnosis and remaining-useful life prognosis. For the development and validation of such methods, the cycled cells are monitored with a measurement system that regularly measures current and voltage with a sampling rate of 2 MHz. The resulting dataset is suitable for the design of future ripple current aging studies as well as for the development and validation of aging models and methods for battery diagnosis.
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